Warunki fizyczno-geograficzne, które determinują rozwój lokalnego ruchu turystycznego w gminie Bukowina Tatrzańska, mogą warunkować rozwój turystyki rowerowej w oparciu o już istniejącą infrastrukturę drogową, jak również w oparciu o unikatowe walory przyrodnicze i krajoznawcze.
Proponowany podział szlaków i tras rowerowych w gminie przedstawia się następująco:
1) Trasy specjalistyczne przeznaczone do uprawiania kolarstwa szosowego. Ruch odbywać się będzie wyłącznie po drogach asfaltowych będących składową dróg publicznych. W tego typu turystyce istotne są parametry techniczne tras, umożliwiające przeprowadzanie treningów kolarskich bądź organizacją zawodów kolarskich. Już istniejący nieformalny szlak Tour de Pologne jest tego dobrym przykładem. Wartość poznawcza i krajoznawcza w tego typu aktywności nie jest dominująca, ale tworzy tło dla realizowanej aktywności fizycznej związanej z uprawianiem kolarstwa szosowego.
2) Szlaki do uprawiania turystyki rowerowej typu terenowego, określane jako off-road cycling, które zostały przystosowane do poruszania się dla większości typu rowerów (crossowe, trekkingowe, MTB). W tym przypadku ruch będzie się odbywał po drogach polnych i szutrowych. Istotnym elementem tego typu uprawiania modelu turystyki jest aspekt krajoznawczy i poznawczy łączący w sobie elementy ekscytacji oraz edukacji historycznej, kulturowej jak również przyrodniczej.
Planowany system tras rowerowych w gminie Bukowina Tatrzańska, może stać się markowym produktem turystycznym, który będzie stanowił wyróżnik nie tylko samej gminy, ale również całego regionu. Mając na uwadze plany rozwoju szlaków rowerowych w sąsiednich jednostkach samorządu terytorialnego należy podkreślić, iż tereny gminy Bukowina Tatrzańska stanowią istotny element zapewniający ciągłość połączeń w ramach zintegrowanego systemu szlaków rowerowych w regionie. Projektowany system szlaków rowerowych może stanowić podstawę istniejącego w umyśle turysty wyobrażenia i oczekiwania związanego z pobytem w regionie.