Zakopane – nieustający festiwal
Sezon turystyczny w Zakopanem trwa praktycznie cały rok. I co roku przyjeżdżają tu 3 miliony gości! Można powiedzieć, że jest to jeden, nieustający festiwal – parada hoteli, pensjonatów, punktów rozrywkowych i gastronomicznych. A z drugiej strony parada turystów. Wśród niespotykanego gdzie indziej bogactwa ofert kulinarnych są też prawdziwe perły – regionalne przysmaki. Nie zawsze łatwo je znaleźć w tłumie, lecz kto raz spróbował podhalańskich specjałów, ten nie zapomni! Oscypek, kwaśnica, jagnięcina, pstrąg – mogą być przyrządzane na setki sposobów, świadczących o kunszcie kucharskim. A przecież są jeszcze potrawy oryginalne i całkowicie niepowtarzalne. Dlatego najlepsi mistrzowie kuchni zasługują na szczególną promocję.
Restauratorzy, karczmarze, oberżyści – na start!
W naszym projekcie
Smaki Podhala wyłonimy, a następnie wylansujemy 30 wyjątkowych kuchni regionu. Czy będą one należeć do restauracji, karczm czy gospodarstw agroturystycznych – jest rzeczą mniej istotną. Ważna jest oryginalność, nawiązanie do tradycji oraz oczywiście dobry smak. Wierzymy również, że wytypowane przez nas miejsca okażą się prawdziwymi pracowniami kulinarnej alchemii, urzekającymi swych gości bogactwem doznań.
Na tym etapie każdy z uczestników zostanie zobowiązany do przygotowania co najmniej jednej, unikatowej potrawy podhalańskiej. Uwieńczeniem całego projektu będzie promocja szlaku kulinarnego Smaki Podhala, jako produktu regionalnego. Każdy obiekt, uczestniczący w programie, stanie się przystankiem tego szlaku. Co trzeba zrobić, by wziąć udział w projekcie? Przede wszystkim
trzeba się zgłosić!
Poziom godny Tatr
Za bezbłędny przebieg całego projektu odpowiada
Kapituła – na czele której stanął twórca menu dla PLL LOT, były kucharz narodowej reprezentacji w piłce nożnej, gość wielu telewizyjnych programów, autor wielu książek, a najkrócej: człowiek orkiestra, czyli
Robert Sowa. Uczestnicy mogą więc liczyć na profesjonalne wsparcie od strony technicznej i mentalnej, ponieważ razem zrealizujemy dzieło, z którego wszyscy będziemy dumni.
Serdecznie zapraszamy do współpracy!
Smaki Podhala to projekt pozytywnie wpływający na rozwój lokalnej przedsiębiorczości i przetwórstwa w oparciu o partnerską inicjatywę edukacji ekonomicznej mieszkańców oraz regionalny system marketingu produktu z Małopolski. Celem projektu jest wykreowanie produktu lokalnego poprzez utworzenie ścieżki kulinarnej „Smaki Podhala”.
Cele szczegółowe:
- podniesienie świadomości właścicieli lokali gastronomicznych na temat znaczenia marki lokalnej dla rozwoju przedsiębiorczości opartej na produktach lokalnych
- inicjowanie działań zmierzających do udziału w systemie certyfikacji jakości produktów lokalnych poprzez regionalny system marketingu
- aktywizacja właścicieli lokali gastronomicznych w kierunku edukacji na rzecz podniesienia jakości i standardu usług
- wykreowanie przez beneficjentów specjalności kulinarnych opartych na produktach lokalnych i tradycyjnych
Finansowanie
Projekt współfinansowany przez Szwajcarię w ramach Szwajcarsko–Polskiego Programu Współpracy w kwocie 89 910,00 PLN. Operator dotacji: Fundacja Partnerstwo dla Środowiska – Fundusz Grantowy PRODUKT LOKALNY MAŁOPOLSKA.
Realizacja
BENEFICJENT
Stowarzyszenie Oświatowe na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Podtatrza
Suche 115A
34-520 Poronin
tel. 18 20 723 26
stowarzyszenie-oswiatowe@wp.pl
PARTNER WIODĄCY
Tatrzańska Izba Gospodarcza
ul. Krupówki 22
34-500 Zakopane
tel. 18 20 159 11
biuro@tig.zakopane.pl
www.tig.zakopane.pl
PARTNERZY WSPIERAJĄCY
Zespół Szkół Hotelarsko Turystycznych w Zakopanem
Spółdzielnia Mleczarska Mlekovita Podhalański Zakład Produkcyjny w Zakopanem
Grupa docelowa
Właściciele i personel lokali gastronomicznych (restauracje, karczmy, gospodarstwa agroturystyczne) działających w systemie gastronomii otwartej – 30 beneficjentów ostatecznych.
Lokalizacja
Podtatrze – gminy: Zakopane, Biały Dunajec, Bukowina Tatrzańska, Kościelisko, Poronin, Szaflary.
Czas trwania projektu
12 miesięcy – od października 2013 r. do września 2014 r.
Warunki udziału
- działalność w zakresie gastronomii otwartej na terenie lokalizacji projektu
- serwowanie kuchni regionalnej w lokalu
- zgłoszenie chęci udziału w projekcie do 31.10.2013 – zgłoszenia przyjmuje Tatrzańska Izba Gospodarcza i Stowarzyszenie Oświatowe na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Podtatrza
- przyjęcie regulaminu i podpisanie kontraktu
W przypadku dużej liczby zainteresowanych o zakwalifikowaniu się do projektu decydować będzie kolejność zgłoszeń.
Korzyści
- zwiększenie zaangażowania i współpracy rolników, lokalnych producentów, przetwórców w kreowanie i rozwój produktów lokalnych
- stworzenie silnej lokalnej marki związanej z inicjatywą obywatelską, kojarzonej pozytywnie z wartościami przyrodniczymi, kulturowymi, krajobrazowymi i społecznymi Podhala
- zwiększenie dostępności i sprzedaży produktów lokalnych w regionie za pośrednictwem marki lokalnej
- zwiększenie świadomości producentów i konsumentów w zakresie ekologicznych, ekonomicznych, kulturowych i społecznych walorów produktów lokalnych
- zainicjowanie współpracy między odbiorcami i dostawcami produktów lokalnych, budowanie kanałów dystrybucji
- podniesienie jakości produktów i usług w lokalnej gastronomii
- promocja regionu dzięki stworzeniu nowego produktu turystycznego – lokalnej oferty gastronomicznej atrakcyjnej dla gości odwiedzających Podhale
Harmonogram realizacji projektu
PAŹDZIERNIK 2013
- powołanie kapituły projektu – zespołu wdrożeniowego
- uruchomienie strony internetowej projektu
- rozpoczęcie naboru do projektu „Smaki Podhala”
- ogłoszenie o projekcie w prasie lokalnej
- konferencja prasowa z dyskusją panelową na temat projektu emitowane w telewizji internetowej
- zakończenie rekrutacji
LISTOPAD 2013
- wyłonienie 30 uczestników projektu
- spotkanie rekrutacyjne beneficjentów ostatecznych
- druga odsłona strony internetowej – prezentacja uczestników
- szkolenie dla właścicieli i menadżerów dotyczące diagnozy stanu gastronomii lokalnej
GRUDZIEŃ 2013
- wyjazd studyjny dla właścicieli i menadżerów – Dolina Raby
STYCZEŃ i LUTY 2014
- działania promocyjne w internecie i mediach
MARZEC 2014
- warsztaty gastronomiczne dla szefów kuchni – prowadzi Robert Sowa
- działania promocyjne w internecie i mediach
- trzecia odsłona strony internetowej – prezentacja szlaku kulinarnego „Smaki Podhala” oraz potraw stworzonych według przepisów, które uzyskały certyfikację w ramach projektu
KWIECIEŃ 2014
- szkolenia gastronomiczne dla szefów kuchni – prowadzi Sylwester Lis
- działania promocyjne w Internecie i mediach
MAJ 2014
- warsztaty dla kelnerów
- działania promocyjne w internecie i mediach
CZERWIEC–LIPIEC 2014
- druk folderu z opisem i mapą szlaku kulinarnego „Smaki Podhala”
- działania promocyjne w internecie i mediach
SIERPIEŃ 2014
- udział w Europejskich Targach Produktów Regionalnych
- działania promocyjne w Internecie i mediach
WRZESIEŃ 2014
- uroczysta gala, wręczenie certyfikatów i tablic pamiątkowych
- ogłoszenie w prasie i program w telewizji internetowej podsumowujące projekt
- zakończenie projektu